fredag 19 februari 2010

VAD ÄR DET FÖR SKILLNAD MELLAN HUND & KATT?


Varför skulle det vara fel att lära sin hund att gå på låda?
Det första man gör när man har tagit hem en katt är att lära den att göra nr1 och nr2 i en sandlåda!
När jag hade katt så brukade jag gå ut med den i koppel, eller jag släpade runt på kattstackarn som la sig ner så fort jag drog lite i kopplet.
Folk trodde säkert att jag var en mentalpatient som rymt från instutitionen som låg nära där jag bodde, och gick omkring och släpade på en död katt i ett snöre.

Men för att återgå till det fina med att ha sin hund till att gå på "toa" inne:

1. Du slipper gå upp före ALLA ANDRA i kvarteret på morgonen.
2. Hunden kan själv bestämma hur länge han vill "spara".
3. Du kan gå och duscha på kvällen OCH behålla morgonrocken på till du bestämmer dig för att gå och lägga dig.
4. Du slipper utgiften för täckbyxor, halsduk och sjukt ful men varm mössa.
5. Du slipper också en studsande raggboll framför dina fötter så fort du reser dig upp mellan 19 - 21 på kvällen.
6. Du slipper att snoret fryser till is i din näsa och att dina ögonfransar fastnar ihop när du blinkar i - 24 grader.(hipps vipps så ramlar dom väl av)
7. Du slipper se ut som en hemlös sopsamlare då alla bajspåsar du måste ha med tar så mycket plats i fickorna.(beror lite på ras också eftersom liten hund åstadkommer mindre.... så att säga)
8. Du slipper ta i skiten, se ovanstående punkt.
9. Du slipper få en hurtig kondition som du måste underhålla för att den inte ska försvinna lika fort som den kom.
10.Du slipper en eventuell viktnedgång som gör att du inte kan ha dina favoritkläder längre utan måste köpa nya kläder för dyra pengar som du inte har.

Man bör också anpassa lådan efter hundens storlek. Detta går ju fint för mig som har en Dvärgschnauzer, värre är det för dom som har en S:t Bernard eller liknande.
Det kan lätt bli lite trångt....och sandigt.
Den låda som jag hade till min katt hade ett tak också. Detta för att katten var blyg eller så var det för att stänga inne aromen av kattpiss, jag vet inte så noga.
Jag tror banne mig jag ska ta en tur till djuraffären i morgon och kolla in sortimentet lite. Undrar hur länge man måste träna med hunden?

Behöver jag tillägga att det är 25 grader kallt ute?

2 kommentarer:

  1. Nu tycker jag att du är negativ :) Det bästa vore väl om djuren kunde gå på toaletten själv och spola, kanske använda toaborsten om dom bajsar men det är väl lite för mycket begärt...

    SvaraRadera
  2. Det bästa vore väl om dom hade en helt EGEN toalett, men tänk så mycket det skulle kosta.. Då skulle man bli tvungen att ha "Dam-toalett, Herr-toalett, Handikapp-toalett och HUND-toalett" Tänk vad det skulle kosta att ha det överallt..

    SvaraRadera